Schuitje varen, theetje drinken

7 februari 2019 - Bangkok, Thailand

Hoewel we plannen hadden om op tijd op te staan, was dat in praktijk lastig. We stonden half 3 ’s nachts op, Nederlandse tijd. En dat voelde we. Ondanks een prima nachtrust wilde we het liefst terug naar bed. Uiteindelijk heb ik na het ontbijt nog drie kwartier geslapen, omdat ik er echt beroerd van werd.

Na het schoonheidsdutje wilden we eigenlijk naar de dichtstbijzijnde toeristenplekjes; de liggende Boeddha, en een paleis. Maar eenmaal buiten zagen we een boot, en dat zag er wel chill uit. Die bracht ons naar allerlei plekjes wat eigenlijk wel goed uitkwam, een soort hop on hop off boot dus. Jeroen moest nog slippers hebben, we hadden een SD-kaart nodig voor de camera en een simkaart om unlimited data te hebben.

De boottocht was echt heel fijn! Oké, het water rook niet fris, maar eerlijk gezegd raak je wel gewend aan die luchtjes hier.. Het was gewoon heel relaxed als de boot full speed ging, een lekker windje die de temperatuur van Thailand wat aangenamer maakte.

Na het uitstappen en een kleine wandeling kwamen we uit op een plein met verschillende etages. Daar zaten verschillende grootwinkels aan vast waaronder één shopping mall. We liepen bij de eerste binnen (halluja, airco!), maar dit was een soort bijenkorf, dus zijn we naar de andere kant gegaan, waar een enorme shopping mall was (en hallelujah, airco!). Daar zijn we dus ook op alle fronten geslaagd. Mijn Afrikaanse onderhandelingen kwamen nog goed van pas (die Jeroen uitvoerde), want dat werkt hier precies hetzelfde. Dit hebben we alleen met de sim-kaart kunnen doen, bij de slippers en sd-kaart was dit bij reguliere winkels waar afdingen geen optie was.

Na al dat lopen en afdingen hadden wij wel trek gekregen, dus gingen we op zoek naar een tentje waar we konden eten. En, uiteindelijk kwamen we uit bij Noodle House. Daar zagen we geen enkele toerist, maar wel veel locals. Dus, waarschijnlijk goed eten. En inderdaad, weer als een keizer en keizerin gegeten, voor ontzettend weinig geld.

Na de lunch weer de boot opgestapt. Het mooie van de boten is, is dat ze redelijk lang zijn en de chauffeur ervan voorin zit wat ik het beste kan omschrijven als apparatuur die verdomd veel op vrachtwagen besturing lijkt (inlcusief de stoel), maar dan zonder behuizing. Veel spiegels en ze varen echt als helden. Onderweg zijn we nog leguanen tegen gekomen. Ook echt grote, waarvan 1 net een vis gevangen had.. Bizar.

We stapten uit bij de Golden Mount. Daar zijn we eerst een de Tempel ‘Loha Prasat’ geweest. Deze is gebouwd voor de favoriete kleindochter van Koning Mongkut (Rama IV). In eerste instantie was de tempel ten ere van haar, maar bij zijn overlijden heeft de tempel de functie gekregen om monniken op te leiden. De tempel wordt nauwelijks bezocht door toeristen, en dat  was voor ons heel prettig, want het was er zó ontzettend rustig. Maar waarom het zo rustig is, was voor ons een mysterie. Het is er namelijk prachtig, ik ben dan ook helemaal los gegaan met mijn fototoestel. Er was een tempel, waarbij je met de trap 5 verdiepingen hoog kon, per verdieping allerlei gangwerken die elkaar kruisen. Op de ene verdieping alleen uitzichtpunten, op de andere verdieping allemaal boeddha’s. Bovenin hadden we een prachtig uitzicht over Bangkok. Het was er heel sereen, en bovenin stond een tekst die de boeddha’s herhalen. Dit hebben Jeroen en ik natuurlijk ook gepoogd, ik ben benieuwd of het zijn vruchten afwerpt. Wat het ook wel heel sereen en kalmerend maakt, is het feit dat je binnen op blote voeten moet lopen. Ik vind dit echt heel relaxed, en met die koude tegels, koel je dan ook een beetje af.

Ook was er één groot gebouw, met één zaal. Daar zat een enorm grote gouden Boeddha. Met prachtige muurschilderingen. Ik weet niet eens hoe ik de buitenkant moet omschrijven.. jullie zullen de foto’s daarvoor moeten bekijken, maar geen zorgen, daar heb ik er zat van :P.

Na het bezoek van deze tempel gingen we naar de Golden Mount. Waarschijnlijk door mijn verwachtingen viel dit wat tegen, al was het alsnog ontzettend mooi. Bovenin hebben we een kaarsje aangestoken, wierook aangezet, een mooie bloem ‘geofferd’ en bladgoud op een liggende Boeddha geplakt. Een traditie bij het bidden daar. Wij konden het natuurlijk niet helemaal traditioneel doen, maar toch, was het mooi om te zien hoe al die locals dit uitvoeren.

Onderweg naar boven vroeg een Thais meisje of ze met mij op de foto mocht. Geen idee waarom, maar ik vond het prima. Wel erg apart was t.

Als je naar boven gaat, kom je allemaal grote bellen tegen (die je dus mag rinkelen, nou ja rinkelen.. meer alsof je een gietijzeren theepot laat vallen) en een enorme gong. Die mag je ook slaan. Dat was dan wel weer een mooi geluid.

Na Golden Mount zijn we terug gegaan naar de boot. We hadden als enige de supergrote boot, en gingen lekker op het dek zitten. De chauffeur van de boot had er overduidelijk zin in, en een aantal vrouwen die meegingen omdat hun dienst erop zaten ook. Lolletjes maken en als hij een lizard zag stopte hij de boot, ging zelfs weer achteruit, zodat wij er een foto van konden maken. Dat is dan ook goed gelukt, maar ook deze foto´s kunnen we pas na de vakantie showen.

Eenmaal terug hoefden we alleen de brug over, het steegje in en waren we alweer terug bij ons Guest House. Daar hebben we even ‘onze neus gepoederd’ en zijn we naar Kho San Road gegaan om daar weer even een hapje te eten. Maar zoals deze vakantie loopt, liep het nu ook weer anders. Eerst hebben we op een terras gezeten, super toeristisch en dus behoorlijk wat duurder. Daar gaan deze zuunige Nederlandse dan natuurlijk niet eten. We hebben dus alleen een drank(je) gedaan, en kregen onverwacht een chinese show voor onze neus! Twee Leeuwen die bij mensen een dansje deden en vervolgens geld wilden. Daarna kwam de show. Twee mensen torens waarvan de bovenste 2 jongens tussen de 3 en 4 jaar zijn. Het mooie daarvan was is dat ze echt totaal niet onder de indruk waren, nog net niet aan t gapen waren dat ze even op de schouders moesten gaan staan. Na de show hebben we ook een donatie gedaan, ook al was de show nogal door onze neus gedrukt :P.

Na het drankje hebben we weer streetfood gegeten, en ook dit was weer top. Na het eten kreeg Jeroen weer dorst, dus hebben we nog een biertje gedaan en nodigde een local ons uit om naast hen te komen zitten. Die gast was helemaal vol getatoeëerd, schedel op de rechterwang en wietplantje op de linker. Grote gaten in zijn oren en zijn neus was helemaal zwart getatoeëerd. Ook had hij vele, zeer grote zilveren ringen om met grote edelstenen erin. Die man zat sowieso helemaal onder de piercings. Het was dus een markant figuur om te zien. Tegenover hem zat een mager ventje (ook uit Thailand) met dreads tot over zijn kont en kan ik het beste omschrijven als de Thaise Jack Sparrow. Naast de gatatoeëerde man zat een blanke man, die dus later een Fransman bleek. Natuurlijk zijn wij bij hen gaan zitten, en bleek het een test, of ik wel bij zo’n indrukwekkende vent wilde zitten. Hij leek mij wel aardig, en het was druk zat, dus waarom niet?

Het werd een hele gezellige avond en veel gelachen om de markante man, die allerlei ongein uithaalde. Ook de Chinese leeuw (van de show) kwam weer langs, en die ging hij uitdagen, het was bizar en hilarisch tegelijk. Ik heb vooral met de Thaise Jack Sparrow gepraat, die vertelde dat Pai nu SUPERKOUD is. Hahaha, mooi dacht ik, ik kan niet wachten!

Nadat ons biertje op was zijn we weer terug gelopen naar huis waar we ook nog erg hebben gelachen. Deze is speciaal voor oma:

We liepen achter 3 Chinese vrouwen , dit vermoed ik vanwege de kledij en aangezien ze duidelijk toeristen waren. Ze zagen er netjes uit, maar uit het niets kwam er toch een, lange, vrij luide scheet uit één van die drie ‘dames’!! Jeroen en ik zongen beide spontaan het liedje uit Frozen “Let it gooo, let it gooo, can hold it back anymoOoOre” Ze blikten of bloosden niet, ook toen we ze inhaalden, blijkbaar voor hen een hele normale zaak om in de buitenlucht er eentje te laten gaan. Wij moesten er erg hard om lachen in ieder geval.

Op tijd naar bed gegaan dit keer, want we wilden er op tijd uit om een dagje naar Ayutthaya te gaan!

Samenvatting voor de fans: bootje gevaren, geshopt, tempels gezien.. Was mooi. En chinezen laten harde scheten in het openbaar.

1. Bushman:
    7 februari 2019
    Kan niet wachten op de foto's!
  2. Floks:
    :-)
  3. Carla:
    7 februari 2019
    Ben benieuwd naar de foto uitzicht bangkok. Ook de boot en de leguaan.